200214
Książka
W koszyku
Podręcznik Statystyka od podstaw z systemem Stata został przygotowany jako bliźniaczy podręcznik do podręcznika Statystyka od podstaw z systemem SAS, E. Frątczak i A. Korczyńskiego (SGH, Warszawa 2013). Filozofia konstrukcji podręcznika i zbiory wykorzystane w nim do ilustracji przykładów są takie same, jak w podręczniku Statystyka od podstaw z systemem SAS. Chodziło nam o to, aby Czytelnicy mogli porównać dwa systemy statystyczne, popularne w środowisku naukowym i studenckim w zakresie podstawowych analiz statystycznych. Inspiracją do przygotowania podręczników były programy nauczania statystyki, funkcjonujące na uczelniach ekonomicznych, w tym w Szkole Głównej Handlowej (SGH). Wiodącym podręcznikiem do nauczania statystyki według standardowego programu w SGH (aktualny sylabus programu nauczania wraz z obowiązującą literaturą zamieszcza załącznik 3) jest Statystyka od podstaw, J. Joźwiak i J. Podgórskiego (2012). Zakładamy, że informacje ogólne o systemie Stata oraz przykłady zawarte w tym podręczniku wraz z algorytmami rozwiązań mogą być pomocne w rozwiązywaniu ćwiczeń ze statystyki w programie podstawowym statystyki, wspomaganym systemem Stata. Zdajemy sobie sprawę, że tekst tego podręcznika prezentuje zaledwie mały wycinek możliwości obu wykorzystanych narzędzi w zakresie ?Statystyki od podstaw". Mamy nadzieję, że ocena tego podręcznika i wszelkie uwagi Czytelników pozwolą nam w przyszłości przygotować jego ulepszoną i poszerzoną wersję. Uważamy, że wykorzystanie tak bogatych narzędzi statystycznych, jakimi są Stata i SAS w procesie dydaktycznym, powinno się zacząć od zapoznania się z podstawami statystyki, a następnie przechodzić do coraz bardziej zaawansowanych procedur, algorytmów i analiz, które mogą stanowić przedmiot wykładów specjalistycznych. Logika konstrukcji tego podręcznika jest taka, że nie omawiamy procedur statystycznych ani podstaw teorii statystyki, ponieważ Czytelnik powinien je znaleźć w wielu podręcznikach ze statystyki, w tym m.in. we wspomnianych już opracowaniach J. Jóźwiak i J. Podgórskiego (2012) oraz E. Frątczak i A. Korczyńskiego (2013). Struktura podręcznika jest następująca: najpierw omówiono narzędzie wraz z podstawowymi informacjami o możliwościach jego wykorzystania do obróbki i wizualizacji danych wraz z raportowaniem, a następnie, w kolejnych rozdziałach, podano przykłady analizy, począwszy od metody reprezentacyjnej i wybranych schematów losowania próby, skończywszy zaś na analizie szeregów czasowych.
Status dostępności:
Wypożyczalnia Piła
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 109620, 109621 (2 egz.)
Strefa uwag:
Uwaga dotycząca bibliografii
Bibliogr. s. 191-194.
Recenzje:
Pozycja została dodana do koszyka. Jeśli nie wiesz, do czego służy koszyk, kliknij tutaj, aby poznać szczegóły.
Nie pokazuj tego więcej