200147
Książka
W koszyku
Publikacja składa się ze wstępu, czterech rozdziałów oraz zakończenia. W rozdziale pierwszym została omówiona szczególna i zmieniająca się rola, jaką menedżerowie liniowi pełnią w zarządzaniu ludźmi. Na przykładzie koncepcji samospełniającego się proroctwa pokazano wpływ przekonań, postaw i oczekiwań menedżerów na efektywność pracowników. Zwrócono także uwagę na wieloaspektową odpowiedzialność menedżerów, wynikającą z natury ich pracy. Został przedstawiony proces rosnącego zaangażowania menedżerów liniowych w funkcje personalne. W ostatniej części rozdziału poruszono zagadnienia dotyczące nowych wyzwań stojących przed menedżerami w kontekście zarządzania ludźmi. Szeroko została opisana koncepcja organizacyjnych zachowań obywatelskich wraz z ich rosnącą rolą w budowaniu przewagi konkurencyjnej. Zwrócono także uwagę na problematykę zespołów wirtualnych oraz zarządzania pracownikami wiedzy, jako jedno z najczęściej obecnie poruszanych zagadnień w naukach o zarządzaniu. Ostatnią część rozdziału poświęcono zarządzaniu partycypacyjnemu. Choć kwestia partycypacji od wielu lat znajduje się w kręgu problematyki nauk o zarządzaniu, to nadal pozostaje ona jednym z najważniejszych wyzwań dla menedżerów. Rozdział drugi rozpoczyna się od charakterystyki nauk o zarządzaniu jako dyscypliny koncentrującej się na jednym z wielu obszarów aktywności człowieka, a mianowicie - na pracy. W naturalny sposób skłania to do stosunkowo wąskiego postrzegania natury ludzkiej, mimo dużego i rosnącego znaczenia tego obszaru życia dla większości ludzi. W kolejnej części jako tło do dalszych rozważań zostały opisane koncepcje człowieka ekonomicznego i socjologicznego. Dużo miejsca poświęcono omówieniu psychologicznych koncepcji człowieka, w tym koncepcji behawiorystycznej, psychodynamicznej, poznawczej i humanistycznej. Następnie koncepcje natury ludzkiej zostały odniesione do pojęcia szczęścia oraz do różnic międzykulturowych. W zakończeniu rozdziału drugiego skonfrontowano koncepcje teoretyczne ze zmianami na rynku pracy, ze szczególnym uwzględnieniem różnic międzypokoleniowych. Rozdział trzeci dotyczy analizy roli, jaką odegrała zmieniająca się koncepcja natury ludzkiej w rozwoju nauk o zarządzaniu. Proces ten został opisany w kontekście humanizacji pracy. Przedstawiono dychotomię założeń dotyczących cech pracowników i menedżerów obecną w naukowym zarządzaniu F.W. Taylora. Następnie zostały opisane różnice między podejściem administracyjnym i behawioralnym. Wiele uwagi poświęcono koncepcji wzbogacania pracy. Odniesiono się także do potrzeby poszukiwania harmonii między życiem osobistym i pracą oraz konieczności podnoszenia jakości życia zawodowego. Zostały także omówione konsekwencje dehumanizacji pracy, wynikające z przyjęcia zbyt wąskich lub mechanistycznych założeń na temat cech i potrzeb człowieka w miejscu pracy. Ostatnią część rozdziału poświęcono znaczeniu koncepcji natury ludzkiej w kształceniu menedżerów. Analiza dotyczyła głównie przeglądu wybranych koncepcji zarządzania ludźmi, stosunkowo szeroko rozpowszechnionych w wykorzystywanej w procesie edukacji menedżerskiej literaturze przedmiotu. Nacisk położono na tematy związane z motywowaniem pracowników, podejmowaniem decyzji menedżerskich oraz przywództwem. Rozdział czwarty ma charakter empiryczny i przedstawia wyniki autorskich badań obejmujących 445 polskich menedżerów. Rozpoczyna się od omówienia teorii X/Y, jako teoretycznej podstawy przeprowadzonego badania. Następnie opisano w nim metodologię badania, wykorzystującego dwa kwestionariusze opracowane i zweryfikowane przez R. E. Kopelmana i in. w latach 2008 i 20096. Uzasadniono wykorzystanie w interpretacji danych średniej arytmetycznej z próby jako miary położenia oraz odchylenia standardowego i jako miary dyspersji, zwłaszcza wobec istnienia potencjalnych ograniczeń dotyczących takiego podejścia. W dalszej kolejności przedstawiono charakterystykę uczestników badania. Najważniejszą i najobszerniejszą część rozdziału czwartego stanowi opis i analiza wyników badania. Podzielono ją na moduł dotyczący ogólnych wyników badania (dla całej próby, na poziomie zagregowanym) oraz na moduły obejmujące różne wątki tematyczne i porównania pomiędzy poszczególnymi grupami respondentów. Ostatnią część publikacji stanowi zakończenie, obejmujące również wnioski końcowe.
Status dostępności:
Wypożyczalnia Piła
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 109624 (1 egz.)
Strefa uwag:
Uwaga dotycząca bibliografii
Bibliogr. s. 183-190.
Recenzje:
Pozycja została dodana do koszyka. Jeśli nie wiesz, do czego służy koszyk, kliknij tutaj, aby poznać szczegóły.
Nie pokazuj tego więcej