200217
Książka
W koszyku
W polskim szkolnictwie uczniowie mają przywilej uczestnictwa w lekcjach wychowania fizycznego. Niestety dla wielu z nich to jedyna zorganizowana forma aktywności ruchowej. Prowadzone w ostatnich latach badania wskazują na zmniejszające się wraz z wiekiem zainteresowanie zajęciami wychowania fizycznego, co jest zjawiskiem bardzo niepokojącym zważywszy na sedenteryjny tryb życia współczesnych dzieci i młodzieży. Innymi problemami dzisiejszego wychowania fizycznego są również niska intensywność i mała atrakcyjność zajęć, niewielka aktywność uczniów na lekcjach oraz zjawisko niećwiczenia. Przyczyn takiego stanu rzeczy jest wiele. W niniejszej monografii podjęto pedagogiczny dyskurs nad stanem i poprawą jakości szkolnego wychowania fizycznego. Praca składa się z dwóch części podzielonych na rozdziały. Pierwsza z nich dotyczy teoretycznych i praktycznych aspektów jakości kształcenia w wychowaniu fizycznym. W tej części opracowania przeanalizowano ogólne i szczegółowe obszary oceny jakości pracy w zakresie wychowania fizycznego oraz zaproponowano uniwersalny model ewaluacji przedmiotu. Przedstawiono także, jak diagnozowanie efektów dydaktyczno- wychowawczych lekcji z wykorzystaniem kwestionariuszy może pomóc w ewaluacji przeprowadzonych zajęć i przyczynić się do poprawy ich oceny przez ćwiczących. Poruszono również problem doskonalenia zawodowego nauczycieli wychowania fizycznego oraz ukazano jaki wpływ ma wysoka świadomość i dojrzałość pedagogiczna na podnoszenie kompetencji zawodowych. W dalszej kolejności omówiono nowatorski projekt edukacyjny „Nowa jakość praktyk pedagogicznych” współfinansowany z funduszów Unii Europejskiej oraz przedstawiono opinię studentów na jego temat. Na koniec pierwszej części pracy podjęto ważny problem indywidualizacji, zwracając uwagę na niektóre przepisy prawne, które eksponują potrzebę indywidualnego podejścia do ucznia. Druga część opracowania wiąże się z problematyką aktywności fizycznej dzieci i młodzieży na lekcjach wychowania fizycznego. W oparciu o przeprowadzone wśród uczniów klas I-III szkół podstawowych badania wskazano na niewspółmiernie niski w stosunku do oczekiwań poziom aktywności ruchowej dzieci. Wymieniono również niektóre czynniki wpływające na taki stan rzeczy. W dalszej części zostały przedstawione współczesne trendy w diagnozowaniu aktywności fizycznej z wykorzystaniem nowoczesnych narzędzi badawczych, łączących metody subiektywne i obiektywne. Przybliżono również rozmiar zjawiska nie ćwiczenia uczniów podczas lekcji wychowania fizycznego w szkołach województwa śląskiego z podaniem głównych przyczyn braku aktywnego udziału uczniów w tych lekcjach. Omówiono też możliwości i perspektywy wykorzystania gier wideo sterowanych ruchem w kulturze fizycznej wskazując na ich walory motywacyjne. Na koniec zestawiono i scharakteryzowano metody aktywizujące ucznia oraz podjęto tematykę skutecznych sposobów motywowania uczniów do aktywnego udziału w procesie edukacyjnym.
Status dostępności:
Wypożyczalnia Piła
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 110509 (1 egz.)
Strefa uwag:
Uwaga dotycząca bibliografii
Bibliogr. przy pracach.
Uwaga dotycząca języka
Streszcz. w jęz. ang. także przy pracach.
Recenzje:
Pozycja została dodana do koszyka. Jeśli nie wiesz, do czego służy koszyk, kliknij tutaj, aby poznać szczegóły.
Nie pokazuj tego więcej